fredag 18 januari 2008

En mössa till mig!

Ikväll blev det en mössa till mig! Den var egentligen tänkt till Alfred, men då jag började sy insåg jag att den skulle bli på tok för stor. Men det var ganska roligt att den blev till mig istället.
Mönstret är ett modifierat från boken Baby Cool, stjärnan har jag ritat av från en OTTOBREE tidning. Mössan är sydd i lamull som från början var en gammal avlagd lamullströja och fodret är i trikå från E-slöjd.

Mössan är sydd som två mössor. Fodermössan är sedan påsydd i nederkanten på lamullsmössan. Därefter vände jag den rätt. Vänder man den inte helt in blir det en dekorativ kant. På baksidan sydde jag fast mitt tygmärke, tyckte det skulle bli för plåttrigt om jag sydde den på framsidan.

En ny mössa var jag värd efter att ha suttit i em och ikväll och skrivit tenta i 3 timmar!

Nu ska jag bara sy fast den sista biten på fodret för hand, sedan blir det läggdags!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Den blev ju jättesnygg - jag syr nästan alla mina mössor efter babycools mönster, men det är svårt att få till storleken rätt eftersom de är så stora i mönstren.
Men det är ju också kul att få något hemmasytt till sig själv ibland.

Botilda sa...

Ursnygg! Jag har precis samma erfarenhet av Baby cool-mössorna, tyvärr.