onsdag 10 oktober 2007

Stolsdyna till Tripp Trapp







Det blev en stolsdyna till slut efter att ha införskaffat lite mer plattvadd.

Jag blev riktigt nöjd med den faktiskt och det kändes så skönt att få kasta den gamla solkiga som dessutom hade gått sönder!
Mönster: Stoff och stil.
Tyg: Samma som till haklappen, men eftersom jag inte hade tillräckligt med sådant tyg sydde jag baksidan i svart bomull.
Annat material: Plattvadd och svart kardborrband
Sömnadsbeskrivning: Jag har inte riktigt gjort som det står i mönstret. Det skulle ha varit ett knapphål igenom sittdynan och vikningen under framtill, men eftersom vi nu vill prova utan båge åt vår lilla son så skippade jag det, desto lättare för mig! Visar det sig att det inte fungerar får jag sy dit knapphål som läderremmen kan gå igenom.
På baksidan är det isytt kardborrband på sidoflärparna, det skulle även ha varit kardborrband bå själva ryggdelen. Men med erfarenhet av att kardborrband ofta går sönder och slits sydde jag inte dit något just där. Själva ryggdelen sitter så bra mot stolen ändå och är ganska styv. Jag tror att tyget gör att hela dynan känns styv, vilket jag tycker är bra och praktiskt.
Sonen invigde dynan i morse och verkade gilla den. Han gav stolen några långa blickar innan han satte sig. Han märket tydligt att det var något som inte stämde, tänk vad mycket de små fattar egentligen!
Nej nu måste jag sluta för att återgå till studierna!





1 kommentar:

Hemsytt sa...

Vad snygg den blev, gillar det där tyget från åhlens, har precis köpt en tripp trapp, tycker dottern växt ur hokus pokusen, ska nog oxå sy en dyna. Efter alla andra syprojekt som jag har på g :-)