fredag 21 december 2007

Nattsudderi = Julkläder till Älsklingen!!!



I natt satt jag väl uppe till ett, aldeles på tok för länge! Men jag ville bli klar med dessa manchester byxor! Tyvärr blev de inte klara igår, utan jag sydde klart dem på morgonen.
Idag på em när sonen sov blev det en tröja också.
Tröjan var väl inte tänkt att vara en jultröja, jag fick bara lust att sy en. Byxorna är det tänkt att Alfred ska ha nu i jul och nyår tillsmmans med en beige eller rost röd/rutig skjorta till.
Eftersom det är jättesvårt att ta kort på sonen är detta det bästa jag kan åstadkomma! Han har kommit in i en period när allt är jaga. Han vill bli jagad när vi ska gå ut, byta blöja, sätta på kläder, när vi är ute. Ja mest hela tiden!
Material: Byxan är sydd i ett rött ganska kraftigt manchestertyg som jag fick i mitt tidigare Hemlis byte här under hösten. Tyget kommer från Inna Skapar. Mudden har jag fått av min svärmor. Tröjan är också sydd i ett tyg som jag fått av min svärmor, och det är samma mudd som i byxorna.
Mönster: Mönstret till byxan hittade jag i OTTOBREE nr. 1/2007. På mönstret står det joggingbyxa, men det gick aldeles utmärkt att sy en vanlig byxa av det.
Byxan har två bakfickor, vilket inte är ofta jag syr. Byxans framdel är delad och sedan ihopsydd igen. Bak har byxan infällningar i midjan. Det är mudd i benen och resår i midjan. Jag blev mycket nöjd med resultatet och byxan känns genomarbetad. Dessutom har jag sytt i ett litet band i byxan som det står "Made by my mummy" på. Dessa band finns att få tag på hos Stoff och Stil.
Tröjans mönster kommer från Trollunge.
Byxan är sydd i storlek 92 och tröjan i storlek 90.
Bäst just nu: Att jag fick så mycket gjort igår och idag, som jag inte trodde att jag skulle hinna.
Jag och sonen har även hunnit vara nere på stan och handlat de sista julklapparna. Till råga på allt sov sonen till halv åtta i morse, så det har varit en ganska bra dag idag, fast jag satt uppe sent igår.






3 kommentarer:

Botilda sa...

Härliga julbyxor! Jag får nog ta och titta närmare på det där mönstret - bra att veta att det funkar på vävda tyger också.

Thea sa...

Vilen underbar röd färg. Blir lite avis... Snygg byxmodell också!

Linda/Inna sa...

Hej! Kul att se att tyget kom till användning. Jättesnygga byxor!

/ Linda - Inna


(inna-skapar.blogspot.com)