fredag 14 mars 2008

Kantband

Hej!

Jag har fått en fråga om hur man syr fast kantband och om det går att göra det med en vanlig symaskin, därför tänkte jag ge mitt svar på frågan.
När jag ska sy på elastiska kantband på trikå kläder använder jag mig helst utav ett trikå tyg, som ej får vara för stretchigt, använder tex inte mycket starkt stretchad mudd.
Klipp en remsa som är 4 cm bred och lite kortare än den bit du ska kanta (längden beror på hur töjt du vill att materialet ska vara. Sy fast kantbandet räta mot räta hela vägen runt med 1 cm sömnsmån och med stretchig raksöm. Vik sedan kantbandet över kanten på plagget och nåla fast. Sy sedan fast kantbandet med tvillingnål på framsidan, även då med 1 cm sömnsmån, samt se till att den yttersta sömen på tvillingsömen hamnar på kantningen.
På framsidan blir det då en snygg tvillingsöm och på baksidan av plagget är kanten kastad med sicksack söm recis i kanten på kantbandet. Om inte din symaskin klarar utav att sy med tvillingnål går det även bra att sicksacka fast kantbandet med en inte altför tät sicksack.
Jag såg en body på symässan för några veckor sedan som faktiskt var kantad med en vanlig sicksack söm, vilket också blev snyggt.

Ett tips!

Om du ska kanta ärmslut eller benslut eller nederdelen på en tröja. Kanta då innan du syr sidsömmarna då slipper du sy en rundel av kantbandet. Ändarna kan man sedan bara snyggt sicksacka ner ifall det behövs, men detta behövs självklart inte om du syr sidsömmarna med en overlock söm.

Lycka till med kantningen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, så du har en tvillingsöm i tyget och en i kantbandet, så att säga?

Jag kan tillägga att om man inte har någon bra stretchig raksöm så kan man sy på bandet med svag zickzack. Det blev mycket bättre än jag trodde.

/En hemlis nära dej...

Flower´s sa...

Hej!

Som svar på din fundering, så är det samma tvillingsöm genom både tyget och kantbandet.
Dvs det sista momentet är att sy fast kantbandet runt kanten på bodyn med en tvillingsöm.
Momentet innan är att med en raksöm eller som du skrev en svag zickzack fästa bandet runt kanten, med 1 cm sömsmån dvs 1 cm in på bandet.
Hoppas du förstod!
Självklart är det lättare att förklara om man har bilder att kunna visa.

Anonym sa...

Aha! TACK för att Du tog Dig tid att förklara så bra!! Kanske tvillingnålen gör susen!? Har ej testat sån förr, men ska ta å köpa en. Tror nog att min (mammas ;) maskin klarar det! Vore skoj att få till nåt fint elastiskt plagg juh! Måste säga att Du syr jättefina grejer! Verkligen inspirerande! Va spännande med en till i familjen snart också!!! Kikar in senare för att se hur det har gått. Lycka till! Kram LW