måndag 29 juni 2009

Sommarskjortor ála 70-tal

Jag sydde en skjorta till Alfred som vart klar för ett tag sedan. Så idag färdigställde jag även en likadan till Vidar. Skjortorna är sydda av ett gammalt påslakan som jag fyndat på Myrorna.
Mönstret kommer från boken Bornetoj du selv kan sy av Elsebeth Gynther och Bjarne Solberg.
Skjortan är uppritad som långärmad men jag kortade den eftersom jag ville ha dem kortärmade.
Jag kan verkligen rekommendera ovan nämna bok. Det finns så mycket fina mönster från 70-talet. Den går att beställa från nätet i ny upplaga, men man kan säkert fynda den gamla utgåvan på Tradera eller liknande sidor.

Bra: Att killarna vart så sommriga och fina i dem!
Dåligt: Att Alfreds vart lite liten i storleken (mönstrena går bara upp till storlek 98, och jag har inte vågat mig på att ändra i dem än). Men han kan nog ha den hela denna sommar i alla fall.

2 kommentarer:

Jes sa...

Vilket härligt tyg, skjortorna blev jättefina.

florin design sa...

Vilka söta!!!

Du vågar ändra mönstret, det är inte alls svårt! Samma bok finns för större storlekar och den varianten går billigt på tradera...