torsdag 3 januari 2008

Mina senaste alster!

Här kommer lite bilder på det som jag sytt den senaste tiden. Jag har inte velat lägga ut det på bloggen eftersom det har varit julklappar.
Dessa underbara rosa velourbyxor sydde jag till mina 2 systerdöttrar. Den största byxan är sydd i storlek 120 och den mindre i storlek 70.
Mönster: Köpt på den lokala lilla tygaffären där jag bor. Egentligen ska det vara gummiband i midjan men jag ville ha mudd. Tog därför bort 3 cm på höjden i midjan, sydde istället dit en mudd.
Material: Rosa velour och svart mudd från Ohlssons tyger.


Denna väska med tillhörande servettetui fick min mamma som en förskottspresent. Hon fyller nämligen i mitten av januari, men det är osäkert om jag kan åka hem till henne och fira henne då. Därför fick hon presenten lite tidigare.
Mönster: Väskan är en egenritad modell. Det är samma mönster som dagisväskan jag sytt till Alfred. Den här gången förlängde jag handtaget, sydde i en ficka i väskan, samt sydde in mitt sömmarna på väskan för att ge den lite mer stadga.
Servettetuiet har jag knåpat ihop själv med inspiration från Florins servettetuier som jag tyckte var så läckra.
Material: Både det mönstrade tyget och det svarta innerfoder tyget kommer från IKEA. Båda är i bomull. Det mönstrade tyget är i lite kraftigare bomull vilket gör väskan ganska stadig.





Denna byxa sydde jag till en liten kille på 9 månader som vi firade julafton med.
Mönster: Det är samma mönster som till de rosa velourbrallorna, med undantag att jag i dessa sydde i resår i midjan istället. Byxan är sydd i storlek 80.
Matreial: Den svarta mudden kommer från Ohlssons tyger och den randiga bomullstrikån kommer från E-slöjd.




Dessa servettetuier gav jag till min svärmor, min svärfars fru och två andra damer som vi firade julafton med. Senare sydde jag tre stycken till, en till mig själv och en var till mina systrar.
Dessa julklappar vart populära, vilket bara gjorde mig glad.
Material: Det mönstrade bomullstyget kommer från IKEA. Som foder har jag använt ett mintgrönt bomullstyg som kommer från Stoff och Stil.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad många fina julklappar du gjort! Förstår att de blev uppskattade!
Tittar in på din blogg varje dag och idag var det exta kul med alla fina bilder.

Flower´s sa...

Syfröken / Vad kul att du tittar in på min blogg!
Ja julklapparna vart uppskattade. Men man är ju alltid lite nervös innan eftersom det är saker som man gjort själv.
Jag har aldrig varit in på din blogg förut, men gick in nu och lade till den bland mina favoriter.

God fortsättning!

florin design sa...

Fina byxor!

Tänkte att om du mailar mig din adress så skickar jag tillbaks hemlis-brallorna till dig. De behöver få några nya stygn på fickan och jag har ingen tråd i samma färg... Å eftersom jag inte har nån att ge dem till (alla vänners barn har blivit blöjfria tidigt) så kan du ju spara dem till din son istället.

MVH Lina "florin"

Jes sa...

Vilka fina byxor och näsduksetuier du gjort, har sytt mitt första igår, de va ju busenkla att göra och därför så roliga. Ja kommer nog göra fler :)