lördag 6 juni 2009

Bullbak och utläst bok

Idag har det inte blivit något sytt, men jag har klipp till lite tyg samtidigt som jag tog mig an en bulldeg och läste ut Stieg Larssons bok Män som hatar kvinnor.
Nu vet jag att det går att baka trots att man har 3 små barn springandes runt benen, nåja en springer inte ärn men två ialla fall. Allt hänger på vad man är på för humör själv, och idag var en bra Rebecka dag! Det blev som sagt var bakat eftersom vi hade en jäst förpackning som låg i kylen och jag tillhör dem som har svårt att kasta bort mat. Ett paket jäst är ju inte mat tänker nån förstås, men jag tycker bara det känns så onödigt när man kan göra något gott av den.
Hade dock inte kollat att vi hade vetemjöl så att det räckte så jag fick fylla ut degen med lite grahamsmjöl. Det blev inte att smaka allt för illa. Min äldsta kille tycker det är så roligt att vara med i köket så han var den som penslade bullarna och la på socker, allt med största koncentration och nogrannhet för att vara bara 3 år.

Nu är den utläst. Män som hatar kvinnor har legat länge på mitt nattduksbord. Alla har sagt att den är så bra men jag föll inte för den vid mitt första försök att läsa den trots att jag är lite utav en bokslukare. Men så var jag och min käresta och såg filmen på Bio och då kände jag att nu bara måste jag läsa den. Boken blev sen istället en utav dom bästa deckarna jag har läst. Vilken bok, den är verkligen skickligt skriven och detaljrik. Den kan verkligen rekommenderas!
Nu längtar jag bara efter att läsa de andra två i serien men jag har några andra böcker som jag tänkte läsa först.

1 kommentar:

Hello sa...

Haha, jag har drygat ut med rågsikt några gånger... Det går också bra. Fibrer är nyttigt!

Och jag vill inte se filmen, för jag är rädd att den ska förstöra boken för mig! Jag har sträckläst alla tre! Jag har under våren hittat två nya älsklingsförfattare; Karin Alvtegen och Kajsa Ingemarsson. Har du läst dem? Gillar också Theodor Kallifatides och Barbara Voors.