torsdag 6 mars 2008

Matchande mössa till overallen.



Idag när jag kom hem från skolan var det ett tag kvar till dess jag skulle hämta sonen som låg och sov på dagis. Då passade jag på att sy denna mössa som matchar bra till overallen.
Mönstret kommer från OTTOBRE nr 5/2006. Mössan är sydd i brun fleece från Ohlssons tyger och fodrad med turkos interlock trikå från E-slöjd. Kantbandet är också i den turkosa trikån.
Det fick bli vita bomullsband att knyta med eftersom jag tyvärr inte har så mycket bomullsband hemma just nu. Kom senare på att jag ju hade kunnat anvbända trikån även till banden.
Denna gång gjorde jag som det stod i beskrivningen att man skulle göra när man sätter fast bandet runt kanten istället för att försöka mig på någon egen variant som vart värdelös med den förra babymössan som jag sydde.
Man syr helt enkelt fast bandet som är 4 cm brett, med 1 cm sömnsmån räta mot räta hela vägen runt. Sedan viker man den runt kanten och syr med 1 cm sömnsmån på framsidan med tvillingnål.
På det viset bubblar sig tyget inte eller drar sig, samt att bandet blir snyggt sicksackat precis i kanten på insidan av mössan.

Mössan är sydd i storlek 38 (huvudmått), men jag sydde i en storlekslapp med 56 på.

Nu längtar jag bara att få prova kläderna!

1 kommentar:

Jes sa...

Snygg kommer passa overallen super :)