lördag 18 juli 2009

Nya gardiner till altanen

Jag har länge gått och retat mig på gardinerna som vi har haft på altanen.
Dels för att de varit för mörka samt att de blivit solblekta. Just nu är jag inne på vitt då det gäller heminredningen, likaså på altanen. Vitt ger mer ljus samt ser fräscht ut. Andra fåärger gör sig dessutom bra vid vitt och man uppmärksammar därför färgade föremål bättre. Därför sydde jag om ett par gamla linnegardiner i går kväll. Det är ju inte alltid man behöver införskaffa nytt tyg det går lika bra att rota igenom skåpen efter sådant som man inte använder mer. Vips så vart altanen mycket ljusare och trevligare!

Det har inte blivit så mycket sytt i klädväg på ett litet tag nu vilket beror på att jag ägnar kvällarna åt att njuta av sommaren, läsa, sticka lite samt att klippa ut tyg och mönster eftersom jag behöver lite att bita tag i. Det är ju alltid så mycket lättare att ta tag i ett syprojekt om det redan ligger färdigklippt. Samt att då vet man att alstret som man går runt med i tanken så småningom blir gjord om den redan ligger tillklippt.

Just nu går jag även och grunnar på äldsta sonens nya rum. Vi har äntligen bestämt (för jag vet inte vilken gång i ordningen) att han ska få vårt sovrum och att vi ska flytta ner i källaren. Just nu delar han rum med mellersta killen. Men vi känner att han behöver få ha eget eftersom det är mycket svartsjuka från hans sida just nu. Dessutom kan det vara skönt för honom att kunna vara någonstans med sina kompisar när han får besök. Det ska bli så himla roligt att få göra iordning åt honom. Jag har redan tittat ut gardintyg till honom samt bestämt att jag ska sy vimplar i olika blå nyanser och mönster till rummet. Dessutom vill jag ändra om lite i deras gamla rum som kommer att få bli Vidars tills dess att minstingen måste få husera med honom. Vi har det lite trångt i radhuset för 3 barn, men något år till ska det fungera tills dess att jag pluggat färdigt. Sen blir det att kolla efter ett stort hus... längtar till dess :)

På återseende!

2 kommentarer:

Noomi sa...

Hej syrran! Kul att se de nya sakerna du gjort :) Alltid lika roligt att läsa din blogg! Keep up the good work! :) Kramar! /Minstingen av systrarna

Hello sa...

Ja, jag vet ju inte hur det såg ut innan, men nu blev det ju i alla fall fräscht, somrigt och härligt!

Nästa vecka ska jag ta tag i dreggelmönstret!

Och jag har inte kommit mig för att sy nån solhatt ännu... :(

Men nästan allt är i alla fall uppackat efter flytten, så jag är ganska nöjd med årets semester i alla fall :)